Pages

14 April 2009

Meminta

Dengan nama Allah yang Maha Berkuasa keatas tiap-tiap sesuatu…
Kali ni nak cerita sikit pasal meminta. Kita kalau meminta sesuatu pada seseorang mungkin kali pertamanya boleh bagi…ambik je lah…Kali kedua kita minta…hummm,boleh..tapi pulangkan cepat sikit tau..kali ketiga kita minta, mungkin juga akan diberi permintaan kita itu,tapi kali ni dengan jelingan mata yang tidak berpuas hati..tapi apakah akan berlaku sekiranya kita minta untuk kali yang keempat dan seterusnya…mungkin akan disertai dengan maki hamun dan selepas itu kita akan dilihat dan dinilai sebagai seorang yang suka meminta-minta dan tak tahu nak beli sendiri.Akhirnya kita akan makin jauh dengan orang itu.

Teringat pada kata-kata seorang pentazkirah di sekolah dulu, katanya “kalau kita meminta daripada manusia maka kita akan makin jauh daripadanya, tapi kalau kita meminta daripada Allah, maka kita akan makin dekat dengan Nya”..ada benar juga kata-katanya itu.




Disini, apabila kita meminta atau dalam arabnya dipanggil doa kepada Allah hu azza wa jal untuk setiap perkara, ini menunjukkan bahawa kita ini seorang manusia hamba yang sangat lemah kerana perlu meminta-meminta daripada yang berkuasa. Tiap-tiap hari kita berdoa kepada Allah, tapi dengan kasih sayangnya Allah pada hambanya maka Allah sendiri suka melihat seorang hambanya meminta kepadaNya bekali-kali,lagi dan lagi dan lagi dan.....sehingalah kita dah tak de lagi....pasti dan pasti Allah akan membalas apa yang diminta oleh hambanya....cuma bentuk penerimaan doa oleh Allah itu tak sama...Allah tidak akan memaki kepada kita, Allah tidak berikan syarat untuk kita minta kepada Nya, Allah tidak akan tidak berpuas hati kalau kita minta padanya…dan yang pastinya Allah akan tetap memberi apa yang kita minta tidak seperti mana kita minta kepada manusia.



Kalau rasa lemah, kita mintak kepada Allah supaya berikan kekuatan,Kalau rasa kurang, kita mintak kepada Allah supaya cukupkan apa yang kurang…kalau tak sihat, mintak juga kepada Allah supaya sembuhkan, kalau ada maksiat berlaku “cheers” contohnya, kita juga minta kepada Allah supaya jauhkan kita dan lindungi orang sekitarnya daripada maksiat itu…mintak apa saja…InsyaAllah akan ditunaikan tapi mesti diselitkan dengan usaha dari diri kita sendiri..dan cara penerimaan permintaan itu ada 5 jenis iaitu :



1.Diberikan secara tunai/cash:
-iaitu secara langsung dengan apa yang diminta.

2.Ditangguhkan pada masa tertentu:
-iaitu diberikan pada masa yang lain iaitu ditangguhkan pada masa lain.

3.Ditukarkan dengan sesuatu yang lebih baik dari apa yang dipohon:
-Allah sendiri yang mencipta manusia itu maka Allah sendiri yang maha mengetahui apa yang terbaik utk manusia itu sendiri...sbg contoh lihat org melahirkan anak kembar...semua org yg kawin pasti mahu lihat/berdoa agar diberi cahaya mata..maka Allah berkuasa utk beri atau tidak..yang dapat kembar adalah rezeki dari Allah..

4.Digantikan apa yang diminta dengan cara menghapuskan bala/bencana yang sepatutnya dihadapi olehnya:
-Setiap zarah kebaikan akan diberi ganjaran kebaikan dan sebaliknya..maka sbg contoh kita lihat pada kehidupan para sahabat..apabila mereka terkena sesuatu bencana pasti mereka akan cari apakah kesilapan yang telah mereka lakukan dan berusaha untuk memperbaikinya...maka kita kene mencontohinya...
-sbg contoh apabila kita lihat kita terselamat dari satu2 bencana maka kita lihat apakah amalan yang telah kita lakukn sehingga dapat keselamatan dari Allah.

5.Ditangguhkan pada hari akhirat:
-setiap org akan diperlihatkan dengan ganjaran apakah yang didapatinya pada hari akhirat tersebut.Maka datanglah seorang bertanya pada Allah s.w.t,"ya Allah apakah yang menyebabkan aku dapat amalan yang bertimbun-timbun ini walhal aku tak melakukan amalam sedemikian rupa"..lalu Alah s.w.t menjawap "tidakkan kau perasan akan do'a yang kau minta sewaktu didunia dulu yang mana aku tak berikannya,maka sekarang kau terimalah apa yang sepatutnya kau terima"..
- maka jika kita semua mengetahui akannya maka semua antara kita akan meminta agar doanya tak diterima pada hari ini...

sekian sahaja
p/s: serba sedikit pengetahuan yang dapat dikongsikan oleh insan yang serba dhaif ini...
maka janganlah ada antara kita merasa resah dengan apa yg kite pinta tak dapat..sesungguhnya Allah yang maha mengetahuinya...

No comments:

COPYRIGHT@HAK MILIK PURNAMANIZAM