Pages

21 March 2010

Dunia sudah tua...

" Dunia sudah tua ni.."kata saudara ku.

" Kenapa" aku tanya..

" Yalah..durian pun dua tiga kali berbuah setahun..kalau dulu nak berbuah sekali setahun pun susah..pokok jadi x ingat musim dah.."..katanya..

Aku terdiam sekejap..betul jugak katanya..Aku memandang pokok durian yang berada di tepi rumah aku yang sedang berbunga, sedangkan musim sekarang adalah musim buah pauh..

" Berbunga saja kot.."..tambah aku..

" Berbunga apa...nuh..belakang rumah kak nuh dah berbuah pun.."

Terdiam lagi aku..terfikir sejenak akan maksud tersirat daripada petunjuk yang diberikan melalui pokok durian..BUMI SUDAH NYANYUK..BUMI SUDAH TUA...apa maksudnya..

Ini alamatnya kiamat sudah dekat..memang betul kalau dah dekat2 dengan kiamat ni macam2 benda boleh berlaku..pokok pun sudah tidak tahu musimnya..sampai bila kita nak tunggu lagi untuk melakukan kebaikan..untuk menyediakan bekal kita di alam akhirat nanti..di mahsyar nanti nak makan apa..nak berteduh dengan apa..siapa teman kita disana....

Benda macam ni bermain dalam fikiran aku waktu tu..xkan nak tunggu pisang berbuah dua kali dulu..

Sudah banyak tanda2 yang berlaku..kita saja buat endah tak endah..

Sama2 kita fikirkan..

No comments:

COPYRIGHT@HAK MILIK PURNAMANIZAM