Pages

13 January 2011

Kata2

"Seorang murid tidak peduli akan apa yang gurunya tahu, tetapi dia akan tahu apabila guru pedulikannya"

Aku dapat kata2 ni daripada seorang pensyarah. Sebelum memulakan kelas pensyarah itu sempat berleter dahulu. Bukan sebarang leter, ada juga baiknya leteran itu. Ada juga menyampahnya. Tapi ada hikmah disebaliknya. Akibat datang lambat. Namun aku sudah faham teknik dan cara yang digunakan oleh dia. Tak perlu sebut namanya, tenis hobinya.

Entahlah malas nak cerita pasal dia. Cuma kadang2 apa yang baik dari nya ambil sebagai pengajaran, yang buruk dan tak suka tinggal jauh2.


Belajar melihat dari pandangan atas.


Katanya kita ni hanya pandai menuding jari saje pada orang. Suka menyalahkan orang. Tunjuk tu tunjuk nie tak betul. Tapi apa peranan kita. Kita tunjuk kesalahan orang, patahkan jari kira kesalahan orang. Satu-satu. Tapi apa yang kita buat. Itulah generasi sekarang, banyak tunjuk pada orang lain. Itulah antara yang dia bagi tau.


Fuhh..pedas jugak. Antara lain dia sebut :


" Semalam saya dengar kat surau sebut pasal munafik. Sakit telinga saya dengar. Tak tepati masa tu pun ciri2 orang munafik jugak. Ingat munafik ni kat surau saje. Datang lamabt pun boleh jadi munafik jugak."


Betul tak ustaz. Sekali pandang kat aku. Berderau darah kat telinga aku. Rasa jer nak menjawab dengan dia. Tapi tahap kesabaran tak mencapai tahap meletup lagi. Sabar-sabar..


Nampak kesalahan orang lain jer. Tapi apa yang kita buat. Tambahnya lagi.


Cuma aku nak tanya. Masalah sosial berlambak kat tempat ni korang buat apa..??..Tengok jer..harapkan golongan agama jer. Yelah kerja-kerja cegah maksiat, kerja2 dakwah ni kerja orang yang belajar agama jelah. Pak2 ustaz, imam2, bilal2..macam tu..bongok..!!


Orang belajar agama xsama dengan orang yang beragama. Berapa ramai yang belajar agama, belajar agama tinggi2 sampai ke mesir, arab, syria..dapat ijazah, dapat PhD lagi..tapi hampeh..Satu kerja pun xnampak kesan.Orang yang beragama, walaupun xda ijazah, walaupun miskin, walaupun xda duit, walaupun xbelajar tinggi2..dia akan faham dan buat kerja yang agama suruh.


Cukuplah..x elok merepek banyak2. Tapi kalau bincang boleh jumpa.

No comments:

COPYRIGHT@HAK MILIK PURNAMANIZAM