Pages

06 October 2009

Amaran Allah s.w.t


Salam perjuanagan buat sahabat semua...

1. Teringat kembali ana kepada khutbah hari raya puasa yang lalu yang di sampaikan di surau berhampiran rumah ana. Khutbahnya begitu bersemangat, penuh dan sarat dengan amaran daripada Allah s.w.t kepada manusia agar kembali kepada jalan Islam. Ini lah suatu benda yang sangat di takuti oleh orang yang beriman sehinggakan seorang sahabat nabi pernah menangis apabila mendengar ayat quran yang menceritakan tentang azab neraka.

2. Dalam khutbah hari raya yang lalu, khatib menyentuh tentang segala maksiat, bencana, kemusnahan, masalah sosial dan sebagainya adalah berpunca daripada apabila penduduk di suatu negeri itu sudah tidak lagi beramal dan tidak lagi menghukum dengan hukum Allah s.w.t. Inilah puncanya. Apabila hukum yang Allah ajarkan diperlekehkan, dikatakan satu hukuman yang kuno, tidak sesuai untuk masa sekarang..

3. Yang terdekat kita lihat bagaimana Allah s.w.t memusnahkan penduduk dalam suatu negeri dengan bencana gempa bumi..Di indonesia berlaku gempa ini..kalau x silap di padang...

Firman Allah :

و إذا أردنا أن نهلك قرية أمرنا مترفيها ففسقوا فيها فحق عليها القول فدمرناها تدميرا


17.16 (QS. Al Israa’ ayat 16): “Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.”


Firman Allah lagi :

و إن من قرية إلا نحن مهلكوها قبل يوم القيامة إو معذبوها عذابا شديدا كان ذلك في الكتاب مسطورا

17.58 (QS. Al Israa’ ayat 58): “Tak ada suatu negeri pun (yang durhaka penduduknya), melainkan Kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz).”




4. Sahabat yang dirahmati Allah s.w.t..ini adalah amaran daripada Allah s.w.t kepada manusia apabila manusia tidak lagi menegakkan hukum Allah s.w.t.Apabila manusia tidak lagi mentaati Allah s.w.t dan tidak lagi mengikut ajaran yang dibawa oleh islam.Seungguhnya amaran ini telah datang lebih awal daripada amaran yang dibuat oleh manusia seperti sistem amaran tsunami dan sebagainya.Tidak kah kita merasa takut kepada Allah s.w.t dengan amaran yang diberikan terlebih dahulu sebelum Allah s.w.t mendatang kan azab yang sebenar supaya kita cepat2 sedar daripada nikmat yang sementara dan melalaikan ini.

5. Itu Allah tunjukkan di Indonesia, tidak mustahil untuki a berlaku di Malaysia (nauzubillah) sekiranya maksiat dan hukum Allah tidak dilaksanakan. Apabila pemimpin yang diberi amanah tidak menegakkan amanah yang diberikan sebagaimana saidina umar r.a menjadi pemimmpin. Apakah mahu menunggu amaran dan azab daripada Allah s.w.t dahulu baru ingin menyesal dan melaksanakannya.

6. Ana menyeru kepada diri sendiri agar kita sama bertaqwa kepada Allah s.w.t dengan sebenar-benar taqwa. Taqwa itu adalah takut kepada Allah s.w.t..sebagaimana kalau kita jumpa harimau kita akan berasa takut..Tapi kita sepatutnya lebih takut kepada Allah lebih daripada kita takut kepada harimau.

7. Akhir sekali, selamat berjuang kepada sahabat2 semua dengan sebenar-benar perjuangan..Perkataan berjuang itu sendiri menunjukkan ia nya sesuatu yang sukar dan susah dan memerlukan kesungguhan dan pengorbanan. Sesungguhnya pengorbanan antum semua di nilaioleh Allah s.w.t..

8. Selamat belajar juga kepada sahabat di U.K..semoga tabah mengharungi hidup di sana. Kami mendoakan kejayaan antum semua..sahabat di tanah air satu malaysia pula, teruskan belajar di sini untuk kemenangan yang pasti masa hadapan kerana ia telah dijanjikan oleh Allah s.w.t...Janji Allah s.w.t adalah janji yang pasti.






No comments:

COPYRIGHT@HAK MILIK PURNAMANIZAM