Pages

06 December 2009

Kuda Dulu dan Kini


Pada zaman Rasulullah dahulu, kuda adalah binatang yang sangat penting kerana ia menunjukkan kekuatan dan harta seseorang itu. Ia juga menjadi antara haiwan tunggangan yang amat penting selain daripada unta..Rasulullah mempunyai beberapa ekor kuda yang digunakan oleh baginda untuk berperang dan juga untuk kegunaan harian seperti mengangkut barang dagangan.


Kalau zaman sekarang, kita mengenal banyak alat pengankutan, seperti kapal terbang, kapal laut, kereta api, kereta, motor dan yang semacamnya. Maka pada zaman dahulu, Rasulullah s.a.w mengenakan beberapa haiwan tunggangan seperti kuda dan juga unta. Keldai juga tidak ketinggalan.




Kuda pertama yang dimiliki Rasulullah s.a.w bernama as-Sakb. Baginda membelinya daripada seorang Arab Badwi dari Bani Fazarah dengan 10 uqiyah (mata wang zaman dahulu). Sewaktu bersama dengan penjual nya, ia bernama ad Dharis, lalu apabila Rasulullah s.a.w membelinya ia di tukar nama dengan as-Sakb. Kuda tersebut mempunyai warna putih di kaki dan di kepalanya sebelah kanan. Kuda itu merupakan kuda pertama Rasulullah s.a.w yang digunakan di medan perang.


Tetapi dengan kedatangan Islam yang dipimpinan oleh Rasulullah saw, kita dapat melihat betapa hebatnya pengaruh kuda dikalangan orang Arab malah, para kaki kuda yang masyhur diseluruh dunia memperakui bahawa Rasulullah saw dan sahabat-sahabatnya adalah pelupur utama dalam penubuhan Tentera Islam Berkuda atau dikenali dalam bahasa Inggeris sebagai 'Cavlry'
Iman Ahmad bin Hanbali telah meriwayatkan dalam kitabnya "Masnad' dimana Anas telah ditanya

" Adakah Rasulullah saw memasuki pertandingan kuda ?"

Anas menjawab "Ya" "Demi Allah, baginda berlumba dengan kudaNya bernama Subbah. Kuda tersebut memenangi perlumbaan dan baginda amat gembira."

Hadith Bukhari diriwayatkan oleh Abdullah bin Umar.



Begitulah peranan kuda yang agak penting pada zaman Rasulullah s.a.w..Sememangnya baginda amat meminati sukan perlumbaan kuda..



Pada zaman sekarang..kuda-kuda telah tidak digunakan lagi untuk bergerak dari jarak jauh kerana kemajuan teknologi telah banyak membantu kehidupan manusia..Saya juga mempunyai beberapa ekor kuda..Kuda saya yang pertama telah pun tua, ayah saya membeli kuda ini pada tahun 1989 lagi..umur kuda ini sama dengan umur saya..Panjang betul umur kuda yang pertama ni..Alhamdulillah kuda yang pertama ni masih sihat lagi dan boleh berkhidmat dengan baik kepada tuannya walaupun sudah tua..Saya sangat berbangga dengan kuda yang pertama saya ini..Kuda ini banyak berjasa kepada keluarga saya.Ia juga turut digunakan oleh ayah saya untuk mencari rezeki..Walaupun telah beberapa kali jatuh sakit dan mengalami penyakit yang kronik namun setelah diberi rawatan ia kembali sihat dan dapat meneruskan khidmatnya untuk menaburkan jasa ..Itulah kuda pertama saya yang bernama Dyn Tin..


Kuda saya yang kedua juga masih sihat lagi..Ayah saya membelinya daripada seorang penternak kuda yang berjaya..Seingat saya harganya RM4300 seekor..mahal jugak tu..Kuda kedua ini bernama Dyn Al Um..Kini Dyn Al Um berumur 8 tahun..masih lagi kuat dan mampu untuk melakukan kerja yang berat..Ayah saya selalu menggunakan Dyn Al Um untuk mencari rezeki sejak Dyn Tin telah agak uzur sekarang dan hanya mampu melakukan kerja yang ringan sahaja..Dyn Al Um Juga banyak berjasa kepada keluarga dan saya. Kuda ini pernah beberapa kali terjatuh sewaktu meyertai beberapa perlumbaan kuda dan mengalami kecederaan agak serius sehingga kesan luka dan kecacatannya masih kekal hingga sekarang. Namun saya faham kehendak kuda saya yang kedua ini yang mana walaupun sakit dan kurang upaya namun masih mahu terus untuk berkhidmat kepada keluarga saya..Saya bangga dan kagum dengan kuda saya yang kedua ini..


Kisah kuda saya yang ketiga ini agak sedih kisahnya..nama dia Dyn Bi Fil..setelah setahun dibeli ia telah di curi oleh orang..Kuda jenis ini sememangnya sangat dikehendaki dan diminati oleh orang ramai kerana kemampuannya untuk berkhidmat dan juga ia merupakan seekor kuda yang amat jinak serta senang dan mudah untuk di uruskan..Saya sangat sayangkan kuda ini..Namun apa kan daya..Sabarlah Dyn Bi Fil..Saya x mampu untuk menjaga mu dengan baik..Sehingga kini ia tak dapat di kesan.Namun saya mengahrapkan supaya Allah memberikan petunjuk kepada orang yang mencuri Dyn Bi Fil..


Setelah beberapa bulan kehilangan Dyn Bi Fil..Ayah saya telah menyuruh saya membeli seekor lagi kuda yang baru bagi menggantikan Dyn Bi Fil..Memandangkan ia merupakan satu keperluan yang bukan kepentingan..saya terpaksa membeli seekor lagi kuda baru yang bernama Ayn Gu Vi...Kuda ini agak mahal sedikit kerana ia dari baka yang baik dan elok.Kuda ini diternak dan di jaga dengan baik serta diberi makanan yang elok sahaja..Saya sangat sayang kan kuda ini..Ia banyak berjasa kepada saya..Kuda ini sangat cantik dan baik bagi saya. Saya menjaganya dengan sangat elok..Kuda ini telah saya gunakan untuk berjihad dan berperang dengan menunggangnya untuk ke medan tarbiah yang sukar untuk di cari pada zaman teknologi ini. Medan ini jarang sekali untuk saya dan kawan2 saya pergi..Namun saya berbangga dengan kuda ini kerana memahami kehendak saya..InsyaAllah saya akan menggunakan kuda ini untuk mentarbiah diri saya ini...Sesungguhnya kuda ini sangat penting bagi saya..


Ini lah beberapa ekor kuda yang saya milki..Bukan niat saya untuk berbangga dengan kuda yang saya miliki..Sekadar untuk meluahkan perasaan saya kepada kuda2 saya..Doa kan semoga kuda-kuda saya berada dalam keadaan sihat dah sejahtera..Doa kan saya juga supaya di beri kekuatan oleh Allah untuk terus mendapat kesihatan menjaga diri dan kuda2 ini...Itulah kuda akuuu..Bagaimana dengan kuda anda..???Sekian..


Dyn Tin = DT 0000
Dyn Al Um = DAU 0000
Dyn Bi Fil = DBF 0000
Ayn Gu Vi = AGV 0000

No comments:

COPYRIGHT@HAK MILIK PURNAMANIZAM