Pages

14 January 2010

Apa la nak jadi..

Salam ukhuwwah..

Sebenarnya bukan xmahu update blog ni..tapi entah mengapa rasa malas jer.Tapi selalu jgk bukak blog untuk tgk blog kawan2 yang update..baca2 cerita dorg. Mana tau kot2 ada info yg berguna.

Xpa lah..kali ni nk cerita sikit pasal beberapa perkara yang menyebabkan aku rasa semenjak dua menjak ni entah mengapa aku rasa diri aku ni jadi x tentu hala.Macam-macam rasa ada..nak buat kerja pn jadi timbul perasaan malas..nk pikir pun jadi xboleh pikir..banyak masalah yg xdapat diselesaikan..banyak benda yang mengganggu dan macam-macam lagilah..Aku jadi tidak serius..kalau dulunya pantang ada kerja jer..terus nk bereskan.Tapi sejak baru masuk maktab untuk tahun ni aku jadi xtahu la..apa la nk jadi..

Kadang2 aku cuba check jgk diri aku ni..solat macam mana..tahajjud brapa kali buat..quran byk mana baca..ma'thurat brapa kali..buat baik mana banyak dengan buat jahat..tapi sekejap je insaf..pas tu jadi lagho balik..kenapa ea..??adakah amalan yang aku buat Allah x terima..Tapi aku kagum dengan sesetengah sahabat aku ni yang sentiasa bersemangat dan pantas melakukan kerja untuk islam..syabas aku ucapkan..Kadang2 rasa diri ini ingin menjadi seperti kawan2 yang lain..xpayah susah2 nk pikir program untuk dilaksanakan..ada masa untuk beriadah..ada masa untuk outing ke bandar..ada masa untuk menonton movie dan sebagainya..tapi bila fikir balik..aku xboleh nk jadi mcm mereka..sbb aku ada sedikit ilmu yg dipelajari..aku ada janji setia untuk islam..seolah-olah sedang tersepit antara kerja agama dan dunia..entah mana satu yg lebih kuat mempengaruhi..kawan2 pula sibuk memberikan task pada aku..nk tolak memang dh kerja aku..tapiii..entah lah..xda motivasi kot menyebabkan aku jadi mcm ni..ke sbb apa ea??

Semalam waktu tgh ym dengan sorang kawan kelas aku..dia tanya aku..

ym :"eh kenapa aku tengok mu dah berubah nije.."

aku :"hah..maksud kau mcm mana..??"

ym : "dulu kau rajin study..lg satu satu..dulu aku rasa dekat jer dgn mu..tapi sekarang dah jauh giler..aku dah xtau dah macam mana nk rapat balik dengan mu..aku tau kadang2 kitaorg ni over gile2..tapi still hormat kat mu terutamanya aku ni..aku takot la nk tegur mu.."

aku : "maksud kau 'kitaorg' tu sape"

ym : "budak pmp*** lar.."

aku : "takut..?? apsal plak."

ym : "yelah..perangai kau susah nk agak..asyik nk angin jer..kadang2 ok plak lpas tu nk marah2 plak..susah aku nk ramal..so nk tegur pun macm dh susah..'

sebelum tu dah ada sorang lagi kawan kelas aku yang lain bertanya pada aku..

"nije..kenapa kau nampak lain dah sekarang, dah berubah la.."

"berubah..maksud kau macam mana..aku rasa aku ok jer.."

"ialah..senyap jer sekarang..dulu bising jgk.."

lalu cepat2 aku tukar tajuk perbualan kerana malas nk pikir pasal diri aku ni..Nampaknya ada orang yang perasan tentang perubahan diri aku ni..aku pun xtahu nk jawab apa kalau ada orang komen aku macam tu..rasa macam nk kembali jer pada waktu dulu..hoiii..serabut aku..kalau aku tunjuk perangai aku sebenar rasa semua akan terkejut ni..tapi aku kawal lagi diri aku ni..berbekalkan iman yang lemah ini..aku boleh control lagi..tapi kadang2 tersasar juga..dah lah..aku xtau nk luahkan pada sape masalah yg aku ada nie..xda orang yg boleh aku percayai dan xda orang yang akan memahami diri aku yang hina ini..yang ada hanya orang yang ingin mengambil kesempatan pada diri aku ini..sbb tu aku lebih suka untuk bersendirian ..nk kemana2 pun aku xajak orang..tapi sbb kna bersosial..kadang2 aku ajak jgk sbb nk jaga hubungan..buat kerja pun dah xlaju dah sekarang..mulut rasa nak mencarut jer..

cukuplah..malas aku nk layan perasaan ni..biarkan begitu sahaja..cumanya bila rasa stress skit..aku buat jer apa yang aku suka..aku xpeduli dah kat orang lain..saje je nk cerita kat blog ni..boring2..tulis je lah kat sini..cakap jelah dgn blog ni..nasib baik ada blog..bleh jgk tulis2..

ok lah kawan..jumpa lagi lain kali...









No comments:

COPYRIGHT@HAK MILIK PURNAMANIZAM