Pages

16 January 2010

Ramai jugak yang tidur..


Salam ukhuwwah..

Semalam..sewaktu hari jumaat dan sewaktu pergi solat jumaat..fenomena biasa yang saya lihat di dalam masjid sewaktu khutbah dan setiap kali solat jumaat..haha..cuba teka apa dia..??Mungkin orang pompuan tak tahu kot..tapi kalau lelaki yang perasan dan perhatikan mesti rasa pelik sikit..

Hari tu..selepas balik daripada kelas aku terus ke bilik dan melemparkan beg..letih agaknya..lepastu bukak laptop dan cari bahan kejap..sedar tak sedar jam dah pukul 12.30 tgh hari..dalam hati berkata kejap lagi nk pegi solat jumaat..tidur la kejap..nanti mengantuk pulak masa khutbah..jumaat ni rasa lain sikit..maka tertidurlah aku buat seketika..terasa bagaikan telah tertidur selama 2-3 jam..rupa-rupanya tersedar dan jam baru menunjukkan jam 12.55 tengah hari..rasa puas giler tido waktu tu..terus bangun dan bersiap ke masjid..pegi jalan kaki jer..sampai kat jalan besar ada orang tumpangkan sampai masjid..lega rasanya xpayah lama2 berjalan dibawah terik matahari..fuhh..ujian je semua tu..tapi dah xlarat nk tahan dah..

sampai masjid untuk dengar khutbah..aku rilekas jer sambil telinga mendengar khutbah imam..hari tu imam menyentuh pasal gerhana matahari yang berlaku pada hari tersebut..imam membaca beberapa dalil berkaitan dengan gerhana dan membacakan suruhan dalam Islam apabila berlaku gerhana..

Ketika tengah imam khutbah..aku terperasan sesuatu yang pelik pada diri aku..ehhh..kenapa x rasa mengantuk ni..??..selalunya kalau waktu khutbah tu aku akan rasa mengantuk dan kadang2 hampir tertidor jer waktu khutbah tu..kantoi dah...ha'ah lah..tak mengantuk pun..lalu aku pun melihat sekeliling masjid..ku perhatikan elok2..rupanya ramai jugak yang tidor waktu khutbah..ingatkan aku sorang jer..pakcik2 orang muda orang tua..semua ada yang tertidor nyahahaha..tiba2 tertengok seorang rakan dari maktab tertidor sambil tersengguk-sengguk...hahahaha..lucu pulak rasanya tengok kepala dia yang melentok kedepan..kebelakang..kekiri..kekanan..hahaha..pendek kata 360 darjah la pusing..

lalu aku terfikir..macam mana orang boleh mengantuk kalau khutbah jumaat dimulakan kan..lalu terfikir satu sebab..mungkin kerana penat belajar atau kerja kot..persoalan nya..kenapa kerajaan tidak menjadikan hari jumaat sebagai hari cuti di negeri masing2 ea..??boleh la orang berehat sikit..kalau tak lepas jumaat tu sibuk pula nk sambung kerja balik..tak ke penat tu..

kita lihat kelantan contohnya..kerajaan negeri menjadikan cuti hari minggu pada hari jumaat dan sabtu.Antara sebabnya supaya rakyat dapat berehat pada hari tersebut dengan menghadiri majlis ilmu dan dapat fokus pada hari jumaat tu dengan ibadah..mungkin kurang sikit yang tidornya waktu khutbah jumaat tu..betol x..??

Salah satu sbb aku tak mengantuk pada khutbah tu mungkin aku dah tidor sblm solat jumaat tu..jadi tak mengantuk la..tapi tidor tu dengan niat yang betul la..dan juga berpada2..jangan tidor sampai x pegi solat pulak..

kesimpulannya..sebelum pegi solat jumaat tu..berehat la sekejap..tidor ke apa ke..buat la apa yg patut..nanti baru la tidak tidur sewaktu imam baca khutbah..ok kawan2..jumpa lagi..

No comments:

COPYRIGHT@HAK MILIK PURNAMANIZAM